Skip links

Augmented reality er her for at disrupte industrien: Insights fra Web Summit 2018

Det er to uger siden Web Summit 2018 fandt sted i Lissabon, og vi kan stadig mærke de energiske vibes fra konferencen. 3 dage med inspirerende talere, tech trends, kaffeastronauter, robotter (har du set den nye sociale robot Furhat fra konferencen?) tech-diversitet og meget mere. Personligt var jeg dog mest interesseret i at høre mere om, hvordan store virksomheder i højere grad fokusere på AR-, VR- og MR- teknologier.

Augmented reality virker stadig til at være trivielt for nogle, men når markedsførende virksomheder som Google, Porsche og AliBaba investerer store summer i teknologien, ved vi, at det snart bliver en fast del af vores hverdag. Der var mange tech-talks, startups- og partnerudstillinger, der satte AR på dagsordenen.

Hold øjnene på vejen: Hvordan vil AR ændre bilindustrien?

True AR SDK6 1024x576 - Augmented reality er her for at disrupte industrien: Insights fra Web Summit 2018WayRays Vitaly Ponomarev og Porsches talte sammen om de muligheder og udfordringer, der eksisterer for AR i bilbranchen.

WayRay er en schweizisk startup, der udvikler holografiske AR teknologier til connectede biler. Siden grundlæggelsen i 2012 har virksomheden anskaffet sig investeringer for mere end 100 millioner dollars, og det har hjulpet WayRay til at specialisere sig inden for navigationsassistance til køretøjer. Men med selvkørende biler lige rundt om hjørnet er det meget muligt, at virksomheden udvider sit forretningsområde.

Ponomarev, som grundlagde WayRay, fik ideen efter, at han var involveret i et mindre biluheld. Istedet for at kigge lige frem og følge med i trafikken, var han fokuseret på sin GPS. Og det er et godt eksempel på, hvordan AR ikke kun udvikles for underholdningens skyld men også bruges til at forbedre vores hverdag. Han har også en meget interessant pointe om, hvordan AR kan bruges til at opbygge tillid mellem passagerer og selvkørende biler. Ved at projicere hvad bilen ser og “tænker” over på passagerne, kan de bedre forstå, hvorfor bilen gør, som den gør. Den største udfordring for WayRay er på nuværende tidspunkt at industrialisere teknologien.

De planlægger at udvikle hardware og software sammen med en True AR SDK som en tredjepart-udvikler, hvilket giver dem uendelige mange muligheder. WayRay havde også en True AR Challenge hackathon  i år, og det er interessant at se projekterne, hvis man leder efter inspiration eller bare gerne vil forstå teknologien.

Knörle sammenligner den kommende AR teknologi med briller, der er speciallavet til ens egne øjne. Og det er noget, vi ser frem til!

Magic leap: fra koncept til augmented reality

IMG 0570 1024x768 - Augmented reality er her for at disrupte industrien: Insights fra Web Summit 2018CMO of Magic LeapsCMO, Brenda Freeman, fortalte om en af de helt store AR teknologier, vi så frem til på konferencen. Med 5 kameraer i headsettet, 3 kameraer, der fokuserer på det rum, man befinder sig i, og til sidst 2 kameraer til at tracke øjnene, går Magic Leap et ekstra skridt og gør augmented reality til mixed reality.

Virtual reality (VR) er en komplet virtuel oplevelse, mens augmented reality (AR) påfører virtuelle elementer på allerede eksisterende genstande, vi normalt interagerer med. Mixed Reality (MR) forener den virkelige og virtuelle verden og skaber nye visualisationer, hvor fysiske og digitale objekter sameksisterer og interagere i realtid.

Disse teknologier vil få stor indflydelse på kommunikation, underholdning, gaming, e-handel og mange andre områder fremover. Og derfor investerer og udvikler virksomheder allerede i de forskellige teknologier. Magic Leap, H&M og Warpin Media har allerede eksperimenteret med mulighederne (her).

I øjeblikket er de fuldt fokuseret på at få udviklere til at bygge og teste platformen ud fra et brugerperspektiv, og først senere hen vil de begynde at sælge headsets til forbrugerne. For kort tid siden havde de en inspirerende udvikler-konference, der viste alle de muligheder, der findes med Magic Leap.

Brenda Freeman blev spurgt om fremtidsmulighederne med disse teknologier og svarede:

“Vi mener, det her bliver den næste, store disruptive computing platform”

En anden vigtigt pointe fra Brenda Freeman var:

“Vi taler så meget om at kigge fremad, men fremtiden er nu! Du er bagud, hvis du ikke allerede tænker over, hvordan du kan disrupte din egen branche”

Vores augmented fremtid: hvad er det næste for AR?

Ambarish Mitra fra Blippar, et førende augmented reality og computer vision virksomhed, trådte op på Creatiff-scenen og talte om augmented realitys evolution og fremtid.

Computing interface startede med touch oplevelse på keyboards og touch-screens. Derefter udviklede det sig til et natural language med AI-assistance som f.eks. Siri og Alexa, og nu fronlinjen rykket frem til oplevelser (vision) med augmented reality. Mitra forklarede også, at selvom AR og AI er positioneret som forskellige teknologier, hænger de unægteligt sammen, da AR endnu ikke kan fungere uden hjælp fra AI.

Ambarish Mitra fortæller, at forretningsmulighederne for AR ser ud til at være meget profitable – endda mere profitable end VR. Gartner Hype Cycle for Emerging Technologies 2018, viser, at AR vil være mainstream om 5-10 år:

PR 490866 5 Trends in the Emerging Tech Hype Cycle 2018 Hype Cycle 1024x866 - Augmented reality er her for at disrupte industrien: Insights fra Web Summit 2018Mitra viste nogle eksempler på, hvordan AR allerede påvirker forskellige industrier. Detailhandlere bruger f.eks. AR til “magiske spejle”, så kunder virtuelt kan prøve forskellige beklædningsgenstande. Spejlene kan også connectes til lagervarer, så kunder kan se genstande, der ikke findes i butikken. De kan tilmed vise reviews af de enkelte tøjgenstande eller andre varer, som passer godt sammen. (video). Blippar har en masse fantastisk inspirerende AR videoer., der viser, hvordan virksomheder bruger det til at forbedre kundeoplevelsen.

Den anden del af Mitras præsentation bød på et par enkelte AR applikationsdemoer: en demo til detailbranchen, hvor kunder kan connecte med de forskellige produkter (ved at bruge Magic Leap headset), en “livet på Mars” eksperiment og en fitnessapp skanner..

Udover en masse fantastiske præsentationer har vi set kunstnere bruge AR og VR til at forny den klassiske storytelling, startups med disruptive ideer og partnere til Web Summit, der, med hjælp fra AR, løftede niveauet af deres udstillinger til helt nye højder. Siemens er et godt eksempel på, hvordan AR blev brugt til at fortælle historier med et twist til virksomhedens medarbejdere.

IMG 0260 768x1024 - Augmented reality er her for at disrupte industrien: Insights fra Web Summit 2018

Fun fact: der var 69.304 deltagere,** der i gennemsnit gik 13.5 km på konferencen. sammenlagt blev det til 935.604 km. Sammen gik vi til månen (og tilbage igen)

Se mere

* Du kan se flere af præsentationerne på [Web Summits Youtube kanal]