Skip links
Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

M-Commerce er fremtidens E-commerce. Undersøgelser viser, at 34% af shoppingture inkluderer mobilen, og at fremtidens kunder forventer en integration af det digitale med det fysiske (Deloitte, 2018). Men hvordan er det muligt at skabe en integration af det digitale med den fysiske shoppingtur?

I dette blogpost besvarer vi følgende spørgsmål:

  • Transaktionsværdien for M-Commerce er steget med 900%
  • 10 eksempler på integrationen af det digitale og fysiske rum
  • 3 rapporter, der udforsker M-Commerces udvikling

M-Commerce er fremtidens E-Commerce

Enkelt sagt er M-Commerce køb og salg af produkter og services gennem mobile enheder, og er eftersigende fremtidens E-Commerce. På blot fire år er transaktionsværdien for M-Commerce steget med 900%, og undersøgelser viser, at den fortsat vil stige eksponentielt (Statista, 2018). Det er derfor af stor betydning, at virksomheder fokuserer på digitale løsninger. Men spørgsmålet er, hvordan er det muligt at skabe værdi for kunden gennem mobilen?

900.graf .mcommerce 30x19 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

@Statista 2018. Grafen ovenfor viser, hvordan transaktionsværdien for M-Commerce er eksponentielt stigende.

Digitalisering åbner nye muligheder for virksomheder med henblik på at skabe værdi for kunden, og omdefinerer samtidig hele industrier. Eksempelvis formår Zara at gøre det muligt for kunden virtuelt at se produkterne på, Amazons app gør det muligt at handle uden at personlig betjening og fysisk betaling, Starbucks effektiviserer kundernes morgen ved at kunne bestille gennem app’en og hente i butikken.

Dette er blot få eksempler på, hvordan M-Commerce kan udspille sig, samt hvordan nye muligheder stiller krav til virksomhederne om hele tiden at følge med. Dagens markedsleder er nødvendigvis ikke morgendagens leder. En position som markedsleder kræver, at virksomhederne vedvarende holder sig opdateret på tidens trends.

Undersøgelser viser, at M-Commerce i 2021 vil fylde mere end 70% af totale E-Commerce salg, samt at 34% af alle shoppingture inkluderer brug af mobilen (Deloitte, 2018). Dette giver virksomheder mulighed for at skabe en kundeoplevelse, hvor det digitale integreres i det fysiske. Fremtidens kunder forventer at kunne opnå online fordele ved offline shoppingture. Med dette in mente samlet med M-Commerce’s eksponentielle stigning, er det vigtigt for virksomheder at være opdateret på de nyeste trends indenfor M-Commerce.

blogpost.graf .mcommerce 2 30x19 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

@Deloitte 2018. Ovenstående graf inkluderer produkter eller services, som er købt over mobilen. Samtidig illustrerer den vigtigheden i, at virksomheder ikke blot skal fokusere på E-Commerce, men ligeledes M-Commerce. Men hvordan virksomheder bedst muligt får integreret det fysiske med det digitale står stadig som et åbent spørgsmål.

Hvordan integrerer virksomheder det digitale med det fysiske?

I det følgende vil vi give 10 eksempler på internationale virksomheder, som der på hver sin måde formår at integrere det digitale med den fysiske butiksoplevelse. Fælles for dem alle er, at de på forskellige måder skaber værdi for kunden.

mixedgiphy2 30x23 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

Kilde: IKEA Place, Amazon Go og ZARA AR.

m commerce blog post 2 30x16 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce
unnamed 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

1. Alibaba – Scan, få information og betal 

Alibaba har lavet specifikke indkøbscentre, hvor app’en er en nødvendig del af kundens reelle besøg i butikken. App’en kan bruges til at scanne produkter, få information omkring produktet, samt betale med app’en.

Hvad der gør Alibaba app’en interessant er den data, som app’en sammenkobler. Ved scanning af et produkt får kunden information omkring produktet. Denne information består af pris, ankomst til supermarkedet, certifikater vedrørende økologi, og andre kunders oplevelser med produktet.

Derudover så er app’en koblet på den enkelte kundes betalingsoplysninger, hvilket muliggør, at kunden nemt og enkelt blot kan scanne sin telefon ved udgangen, og dermed bogfører app’en selv kundens indkøb.

Unknown 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

2. AmazonGo – No lines, no checkout – just grab and go!

AmazonGo har ligesom Alibaba lavet specifikke indkøbscentre, hvor app’en er en nødvendig del af kundens reelle besøg i butikken. AmazonGo er dog anderledes fra Alibaba, og præsenterer verdens mest avancerede shopping teknologi.

Det eneste kunden behøver er at have en bruger på AmazonGo, som bruges til at tjekke ind i supermarkedet. Herefter, så er det eneste kunden skal gøre at tage de produkter, som kunden ønsker. Derefter kan kunden blot gå ud af butikken uden at vente i køer eller “tjekke ud” ved at betale.

Det app’en gør er at registrere alle de varer som kunden tager, og i det kunden går ud af butikken gennem scannerne, så charger Amazon kundens konto, og sender en kvittering.

2LhvIH b 400x400 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

3. Topology eyewear app – få customized briller gennem Augmented Reality

Topology’s app muliggør, at kunden kan få briller, som er personligt designet til dem. Dette kan lade sig gøre ved, at kunden benytter deres iPhone kamera, og derigennem laver app’en en millimeter-akkurat virtuel 3D model af kundens ansigt.

App’en analyserer kundens unikke kendetegn, og derigennem kan Topology designe et par briller, som passer perfekt til kunden. Hvis kunden ikke føler, at brillerne matcher deres ansigt, så giver Topology pengene retur.

starbucks 3 0 1x 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

4. Starbucks – spar tid ved at bestille og betale ved et klik

Starbucks’ app giver kunden en personlig oplevelse ved at bruge den eksisterende information. Dette kunne eksempelvis være vedrørende kundens mest typiske ordre. Med denne information er Starbucks i stand til at tilbyde kunden specielle tilbud, rabatter eller kuponer.

Derudover gør app’en det lettere for kunden at købe deres favorit produkter, på baggrund af den gemte købshistorik. Starbucks integrerer det digitale med det fysiske ved blandt andet at have en feature, som gør det muligt for kunden, at tracke deres loyalitetskort, samt finde ud af, hvilken sang der spiller i den specifikke butik.

unnamed 1 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

5. H&M – tracker købshistorik for at tilbyde personlige tilbud

Igennem H&M app’en er det muligt for kunden at browse og shoppe de nyeste styles hvor som helst og når som helst. Derudover er det muligt for kunden at følge deres ordre gennem app’en, tjekke deres balance og redigere deres personlige oplysninger.

H&M har gennem app’en mulighed for at sende eksklusive tilbud og rabatter. Derudover kan H&M ved brug af GPS sende push notifikationer, når der er kundeevents eller specielle tilbud i kundens lokale butik.

En ting, som H&M mestrer er deres chatbots, som gør det muligt for kunden at få personlig betjening gennem app’en. Chatbotten kan udvælge tøj, som matcher det kundens stil ved at stille spørgsmål med foreslåede svar omkring deres foretrukne look, deres personlighed, tøjsmag, favorit styles etc. Gennem svarene kan chatbotten foreslå et look med styles fra H&M.

135e7dd5 9c32 43b9 b62e a8b738a9b52c 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

6. ZARA AR – Muliggør, at kunden kan se tøjet virtuelt

Igennem Zara app’en er det muligt for kunden at browse og shoppe de nyeste styles, hvor som helst, og når som helst.

Zara formår dog at integrere det digitale med det fysiske på en anden måde end andre shopping apps ved brug af Augmented Reality (AR), som gør det muligt for kunden at se tøj viruelt. Målet med deres AR feature er at engagere kunden på en ny måde i den fysiske butik.

Det eneste kunden skal gøre er at pege telefonen mod specifikke steder i butikken, såsom et butiksvindue, på fragtkasser kunden modtager ved online-køb eller via dedikerede billeder på Zara’s egen hjemmeside. Ved at gøre dette kan kunden se modeller gå, posere, tale og danse i 7-12 sekunder på deres iphone skærm. Derudover kan kunden ved et “touch” købe tøjet enten gennem app’en eller i den pågældende butik.

mzl.evdrgpgn 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

7. IKEA Place – Muliggør virtuel placering af IKEA produkter i kundens egne omgivelser

IKEA Place app’en gør det muligt for kunden at virtuelt placere IKEA produkter i deres eget hjem. App’en inkluderer 3D og reelle modeller af alt fra sofaer og tv-bord til spisestole og spisebord.

IKEA Place giver kunden en akkurart og realistisk forestilling om det specifikke møbels størrelse, design og funktionalitet i deres eget hjem, så kunden kan: “stop wondering and start doing”.

app icon 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

8. Vivino – bliv vinekspert gennem et scan

Vivino anses for at være en af verdens bedste vin label-scanning apps. Vivino fungerer som en personlig vinguide for nybegyndere såvel som de erfarne, og gør det dermed muligt for hvilken som helst kunde at blive ekspert på vin.

Vivino er en vin app, hvor kunden blot skal scanne et prislabel på en vin, og derigennem kan kunden få alle detaljer om den specifikke vin såsom ratings, pris, features, og den nærmeste butik, hvor kunden kan købe den ellers kan kunden.

target logo transparent 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

9. Target – Guider kunden rundt i den fysiske butik

Igennem Target app’en kan kunden lave en indkøbsliste før sit reelle butiksbesøg. Når kunden ankommer til butikken, giver app’en en guide til, hvordan kunden skal bevæge sig rundt i butikken mest optimalt i forhold til at finde de specifikke produkter.

Derudover gør app’en det muligt for kunden at shoppe, opnå eksklusive point, se ugentlige tilbud osv. Yderligere har app’en en “Wallet feature”, som gør det nemt og effektivt for kunden at betale i app’en, hvilket ligeså gør shoppingturen mere effektiv.

dk.miracle.lagkagehuset 150x150 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

10. Lagkagehuset – Kunden kan planlægge sin ordre og skippe køen

Lagkagehusets app gør det muligt for kunden at skippe køen ved at kunne lave en ordre og betale direkte i app’en, og derefter hente bestillingen i den lokale butik.

Derudover får kunden igennem app’en adgang til loyalitetskort, finde nærmeste butik og se produktsortimentet. Til vores event den 22. november 2018 fortæller Lagkagehuset mere om, hvordan de formår at skabe succes med M-Commerce.

m commerce event blog post 30x16 - Derfor skal virksomheder mestre M-Commerce

Hvilke teknologier skal virksomheder fokusere på?

Nedenfor er vist tre forskellige rapporter, som vi mener, giver virksomheder en god indgangsvinkel til, hvorfor M-Commerce er relevant, hvordan virksomheder griber det an og hvilke teknologier virksomheder bør fokusere på.