Skip links

Scandlines

Scandlines søsætter ny kombineret loyalitets- og booking app til færgepassagerer

Med en næsten udelukkende mobil kundebase ønskede Scandlines at tilbyde passagerer en nem, moderne og digital måde at planlægge rejsen på. Nodes og Scandlines udviklede sammen en app, der viser færgeruter, bookingmuligheder, og som en af de første tilbyder en unik betalingsfeature, der gør færgerejsen nemmere end nogensinde før

Med over 7.6 millioner mennesker og næsten 2 millioner privatbiler, der hvert år rejser med Scandlines, var det naturligt for det Nordeuropæiske rederi at udvikle en app, der gør planlægning, booking og check-in så nemt som muligt for passagererne. Scandlines havde tidligere fået udviklet en loyalitets-app målrettet deres eksisterende kunder, men med en fortsat voksende mobil kundebase, steg behovet for hurtige bookingmuligheder og alternative færgeruter for størstedelen af passagererne.

Nodes løste opgaven ved at fusionere den eksisterende loyalitetsapp med en moderne booking platform, der giver nem adgang til alle Scandlines’ services, mens man er på vejen.

Komplekse workflows bag Scandlines’ brugervenlige app

En af de store udfordringer, mange transportapps står over for, er bookingflowets kompleksitet. Scandlines har mere end 42.000 færgeovergange hvert år fordelt mellem seks forskellige færger. Derudover er der mutiple billetmuligheder samt et utal af medlemstilbud ved siden af loyalitetsprogrammet, der tracker hvert point, alle 750.000 medlemmer optjener. Appens kompleksitet var med andre ord massiv, og det krævede struktur og tæt samarbejde at imødekomme alle de ønskede features.

Bookingflowet, som spreder sig ud alt efter den valgte billettype, skal integreres i den oprindelige kode for connecte med add-ons og betalingsdelen. Det var teknisk udfordrende at strukturere dataen gennem hele processen, og Nodes’ udviklere sammen med Scandlines’ chief architect og product owner skulle holde en fast kurs for at skabe en brugervenlig og app, der hjælper passagerer til at navigere sikkert mellem færgeafgange, bookinger og tilbyder en intuitiv interface til passagerer.

“Med vores nye app har vi lyttet til vores kunder og gjort det nemt at planlægge rejsen med Scandlines på digital vis. Alt fra booking til hurtig check-in og efterfølgende køb gennem vores SMILE-loyalitetsprogram er integreret i én samlet løsning klar til alle vores rejsende”
Rune Andresen, E-commerce manager, Scandlines

For at gøre oplevelsen så brugervenlig som overhovedet muligt, har Nodes tilføjet en ekstra feature, der gør on-boarding processen nemmere end nogensinde før: Billettens digitale stregkode. Stregkoden er tilgængelig direkte fra appen og kan scannes ved alle havne, så passagerer frit kan checke ind uden fysiske billetter.

En anden vigtig feature er integrationen af en ny og brugervenlig betalingsmetode for alle passagerer. Scandlines nye app er en af de første med en unik snapshot-feature, der gør det overflødigt at indtaste kortoplysninger. Man tager blot et foto af ens betalingskort i appen og al nødvendig information indtastes automatisk.

“Hos Nodes har vi i meget høj grad fokuseret på at gøre brugervenligheden så intuitiv som overhovedet mulig. Snapshot-featuren var vigtig, da vi alle ved, hvor irriterende det er at indtaste ens kortoplysninger”
Andreas Orht, projektmanager hos Nodes.

En vigtig platform i en digital transformation

Scandlines nye app platform spiller en vigtig rolle i virksomhedens digitale transformation på lang sigt. Rederiet ønsker at forbedre den generelle brugeroplevelse og optimere interne processer ved at digitisere virksomheden, mens de samtidig lærer mere om deres passagerer.

Top Left - Scandlines
Middle Left - Scandlines
Top right - Scandlines
Middle Right - Scandlines
Bottom 1 - Scandlines
Call Now Button