Skip links
Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Voice. Vi har alle hørt om det, og vi har måske ovenikøbet brugt det på den ene eller anden måde. Tech-giganterne Apple, Google, Microsoft og Amazon har alle lanceret produkter, der understøtter Voice-teknologien. Vi ser generelt at flere og flere virksomheder udforsker og implementerer Voice i deres app-udvikling og i forbindelse med deres digitale transformation. Jo mere dette sker, jo mere ser vi stemmestyrede teknologier vinde indpas og blive brugt af forbrugere. I en undersøgelse publiceret af PwC, bliver det nævnt at adoptionen af Voice er høj. 90% af respondenterne kendte til Voice, og af dem var der 72% som havde brugt en stemmestyret assistent. I dag er der over 2 milliarder enheder, som kan tale.

Der er ingen tvivl om, at Voice er fremtiden. Teknologien vil fortsætte med at ændre forbrugernes adfærd og virksomheder bør forberede sig på at imødekomme forbrugernes behov og ønsker i dette felt, før det er for sent. Måske er du usikker på hvad Voice er, hvad det indebærer, og hvordan det er brugt i dag? Læs videre her for at blive klogere på disse spørgsmål, samt få indblik i om din virksomhed kan udnytte voice-teknologien til jeres fordel og implementere den i jeres digitale transformation.

Screenshot 2019 06 28 at 09.38.28 - Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Hvad er Voice?

Speaker recognition, voice recognition, audio engineering, speech technology, voice technology, voice computing, for ikke at tale om alle de danske termer som stemmeteknologi, stemmestyret teknologi, stemmegenkendelse, talegenkendelse – kært barn har mange navne. Men når alt kommer til alt går det hele under betegnelsen Voice. Det er en maskines eller et programs evne til at modtage og fortolke diktering eller at forstå og udføre talekommandoer. Det gør det muligt for forbrugere at interagere med teknologi ved blot at tale til dem. Voice kan diktere, transskribere og læse højt. Andre funktioner inkluderer at købe biografbilletter, købe varer online, kontrollere andre smart devices, sende e-mails, ringe, sende sms-beskeder osv.. Alt dette uden at man behøver at røre en finger.  

I takt med at AI, Machine Learning og accepten fra forbrugere såvel som virksomheder har udviklet og modnet sig, har vi set at brugen af Voice er vokset hurtigt. De mest kendte cases i dag er Apples Siri, Google Assistant, Amazon Alexa og Microsoft Cortana, som er  stemmeaktiverede eller stemmestyrede assistenter på engelsk kaldet voice assistants.  

Man kan bruge disse voice assistants i iOS via Siri og i Android igennem Google Assistant. Amazon var de første der lancerede en smart speaker, kaldet Amazon Echo, hvor Alexa var bygget ind i. Den kan også bruges med andre firmaers højtalere, såsom Sonos. Apple og Google fulgte hurtigt trop ved at lancere deres egne smarthøjtalere, HomePod og Google Home, mens Microsoft allierede sig med audio-brandet Harman Kardon og lancerede smarthøjtaleren, Invoke, med Cortana indbygget.

Google Home - Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Man aktiverer disse voice assistants ved fx at sige: “Hej Siri, hvordan bliver vejret i dag?”, “Alexa, play Hello by Adele” (Alexa fungerer ikke på dansk endnu) eller  “OK Google, hvornår spiller Avengers – End Game?”. Herefter, vil assistenten svare ved at læse højt, vise det på smartphonens skærm eller spille den sang man har bedt den om.

Hvordan virker Voice?

For at kunne bruge stemmegenkendelse er det nødvendigt for en enhed at kunne konvertere analog lyd til digitale signaler (på engelsk hedder denne proces analog-to-digital conversion).

Dette afhænger i høj grad af en digital database af ordforråd, som består af ord og stavelser, der tilsammen udgør talemønstre, der er lagret i harddisken og indlæst i hukommelsen, når programmet er i brug. De digitale signaler kører så igennem en mønstergenkendelse, som så giver et svar.

Model 01 - Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Hvilke fordele og muligheder er der ved brugen af Voice?

Idet at man kun behøver at bruge ens stemme til at aktivere voice assistants, er det nu nemmere og hurtigere at gøre mange forskellige dagligdags ting. Rapporten fra PwC viser, at forbrugere ofte bruger de stemmestyrede services, mens de laver andre ting, såsom når de laver mad, ser TV eller generelt bare multitasker. Se figuren nedenfor. Man kunne forestille sig, at mange forskellige demografiske grupper kunne få stor glæde ved voice assistants, som fx. ældre, børn og handicappede. Grunden til dette er, at det er nemt for alle at tilgå og læringskurven er ikke specielt stejl. Alle kan i princippet interagere med enhederne, så længe man kan tale, uden at man behøver at lære noget nyt. Dette er nok medvirkende til den høje adoptionsrate, som vi nævnte tidligere. Det betyder, at der er et kæmpe potentiale for de virksomheder, som succesfuldt kan bruge teknologien til deres fordel.

Model 02 - Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Voice-ekspert og Nodes’ Global Head of Voice, Maarten Lens-FitzGerald, siger:

“Med Voice sidder du på lårene af folk. Der er nemlig ingen device imellem jer. Alle der har en smart device eller smartphone derhjemme skal bare tale, og der bliver etableret en direkte kontakt med enhver organisation eller brand, der er klar til det. Resultatet bliver, at der er et kæmpe potentiale for virksomheder, der gerne vil tilbyde en stærkere relation og service til deres kunder.”

Hvilke ulemper og risici er der ved Voice?

Mens fordelene er mange, så findes der stadig nogle ulemper og risici ved brugen af disse stemmestyrede services, når man kigger på det med forbrugernes øjne. Generelt ser vi følgende bekymringer fra forbrugere, som vi vil præcisere i det følgende:

  • Tillid
  • Pålidelighed
  • Transparens
  • Validitet
  • Kontrol

 

For at en voice assistant skal kunne fungere pålideligt og tillidsfuldt, kræver det en enorm database af et ordforråd, som dækker alle ord, sætninger, accenter, dialekter, ordsammensætninger osv. som bliver brugt i det daglige. I og med, at denne database er under konstant udvikling, og dansk endda først for nyligt blev introduceret af de store tjenester, så er der risiko for, at forbrugerne får en negativ oplevelse de første par gange de bruger den, og derfor vil have tilbøjelighed til at droppe brugen helt. De stemmestyrede assistenter kan kun forstå og udføre relativt simple kommandoer. Men teknologien udvikler sig utroligt hurtigt, hvilket den seneste Google I/O keynote bl.a. viser, så det er kun et spørgsmål om tid, før disse bekymringer bliver mindre.

En anden bekymring kunne være omkring kontrollen og validiteten af brugen. Fx. er mange forbrugere villige til at bruge Voice til at købe ting som dagligvarer, take-away mad, biografbilletter osv. Men når det kommer til varer, som kræver et æstetisk tilvalg eller baserer sig på mere avancerede kriterier, såsom tøj, møbler, forbrugerelektronik, smykker og ferier fx, så udtrykker mange forbrugere, at de ville være utrygge ved at lade voice assistenten gøre dette. Noget andet er, at hvis smart-enheden er delt mellem hele familien, og dermed giver adgang til familiens kreditkort, så kunne man forestille sig, at børn ville kunne købe varer igennem den, uanset om det er med vilje eller utilsigtet. Hvis teknologien udvikler sig, så hurtigt som den gør lige nu, så kunne man dog tænke sig, at det på et tidspunkt bliver muligt for voice assistants at skelne mellem stemmer og dermed kun give adgang til specifikke personer til specifikke handlinger.

Amazon Echo - Udnytter du fordelene ved Voice i din virksomhed?

Ift. privatliv og generelt transparens fra virksomhedens side, så er det også noget som forbrugerne tænker mere og mere over i takt med den fokus, som der har været på det det sidste lange stykke tid. Dette er underbygget af undersøgelser inden for feltet. Det betyder altså, at der skal være transparens fra virksomhedernes side omkring deres privatlivsbetingelser, og hvordan de vil varetage brugernes personlige data, før forbrugerne vil føle sig sikre omkring brugen af voice-services. Dette gælder i virkeligheden for alle digitale services og platforme.

Som en del af Internet Week Denmark 2019 afholdt vi et foredrag med Nodes’ Global Head of Voice, Maarten Lenz-Fitzgerald, hvor han gennemgik risiciene ved at bruge Google Assistant og andre smart assistenter og devices. Hvis du ikke havde mulighed for at deltage, så har vi optaget det hele på video. Nedenfor kan du se et sammenklip af de vigtigste pointer samt en lille video fra Google I/O 2019, som viser hvor langt teknologien er kommet.

 

Vil du integrere Voice i din virksomheds digitale transformation?

Hvis din organisation gerne vil benytte Voice i jeres digitale transformation, er det vigtigt at adressere de ovenstående bekymringer og risici, når I udvikler jeres teknologier og services. Her hos Nodes er vi af den overbevisning at en intuitiv og god UX og bagvedliggende teknologi er vejen frem for ethvert digitalt produkt eller service, som I lancerer, og det gælder selvfølgelig også for Voice. Alle tegn peger i retning af, at forbrugerne er klar til at acceptere og tage imod teknologien med åbne arme, og den udvikler sig hastigt dag for dag, så hvorfor ikke begynde nu?  

 

Vil du blive klogere på Voice, og hvordan du integrerer det i jeres virksomhed? Så tag et kig på vores services indenfor digital transformation her. Vi er eksperter på Voice-området og digital transformation, så hvis det har vakt din interesse, så kontakt os gerne og vi kan hjælpe jer igang.

Ellers vil vi foreslå, at du holder et vågent øje her, da vi vil fortsætte med at skrive om emner, der relaterer sig til dette. Måske holder vi endda snart et event nær dig, hvor du kan komme endnu mere i dybden med emnerne.

Call Now Button